WADY PRODUKTU

WADY PRODUKTU

Konsument może skorzystać ze swoich praw wynikających z wady produktu, jeżeli powiadomi sprzedawcę o wadzie w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym wada została wykryta. Konsument musi szczegółowo opisać wadę w zawiadomieniu o nim i pozwolić sprzedawcy na sprawdzenie produktu. Sprzedawca musi dostarczyć towar kupującemu zgodnie z umową i ponosi odpowiedzialność za istotne błędy w jego funkcjonowaniu.

Sprzedawca musi udzielić pisemnej odpowiedzi na żądanie klienta nie później niż 8 dni po otrzymaniu zawiadomienia, jeżeli istniejąca wada towaru jest kwestionowana.

Klient, który prawidłowo poinformował sprzedawcę o wadzie, ma prawo żądać od niego:

  • usunięcia wady towaru lub zwrotu części zapłaconej kwoty proporcjonalnej do wady lub;
  • wymiany wadliwych towarów na nowe bez wad lub;
  • zwrotu kwoty produktu, jeżeli istnienie wady towaru lub nieprawidłowości w świadczeniu usługi nie jest kwestionowane, sprzedawca musi zastosować się do żądania konsumenta z poprzedniego akapitu tak szybko, jak to możliwe i nie później niż w ciągu 8 dni.

Kiedy wada jest większy:

  • produkt nie spełnia właściwości niezbędnych do jego normalnego funkcjonowania lub nie może być wykorzystany w celach marketingowych;
  • produkt nie spełnia niezbędnych właściwości do jego specjalnego użytku, do którego kupujący ją kupił lub które były znane sprzedającemu i nie zostały powiedziane kupującemu;
  • produkt nie spełnia  właściwości i funkcji, które zostały wyraźnie lub milcząco uzgodnione i przypisane do produktu;
  • sprzedawca dostarczył produkt, który nie wygląda jak ten na zdjęciu lub modelu, chyba że zdjęcie lub model zostały pokazane wyłącznie w celu informacyjnym.

Funkcjonalność towarów pod względem ich prawidłowego użytkowania ocenia się w świetle innych towarów tego samego rodzaju i biorąc pod uwagę wszelkie oświadczenia sprzedawcy dotyczące właściwości towarów przedstawionych przez sprzedawcę lub producenta, w szczególności poprzez reklamę, prezentację produktu lub oznaczeniach na samych towarach.

W jaki sposób egzekwowana jest wada produktu?

Klient może skorzystać ze swoich praw wynikających z istniejącej  wady produktu, jeśli powiadomi firmę o błędzie w ciągu dwóch miesięcy od dnia wykrycia wady. Klient musi opisać defekt szczegółowo w powiadomieniu o wadzie i pozwolić nam na sprawdzenie produktu. Kupujący może powiadomić nas o wadzie osobiście, a my musimy wydać mu certyfikat lub wyślemy go do sklepu, w którym rzecz została zakupiona lub do przedstawiciela sprzedawcy, z którym zawarł umowę. Wadliwe produkty podlegają przepisom prawnym, które regulują zobowiązania i Ustawa o ochronie konsumentów. 

Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wadliwe produkty?

Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady produktów, które pojawią się po upływie dwóch lat od momentu dostania rzeczy. Jeżeli przedmiot umowy między sprzedającym, a kupującym jest produktem używanym, nie ponosimy odpowiedzialności za wady towarów, które pojawią się po upływie roku od momentu dostarczenia rzeczy. Uznaje się wtedy, że wada produktu istniała już w momencie dostawy, jeżeli wada zostanie wykryta w przeciągu sześciu miesięcy od dnia dostawy. Prawa konsumenckie wygasają po dwóch lata od dnia, w którym klient poinformował sprzedawcę o wadzie.

Formularz raportu o wadliwym produkcie:
Wymiana:
http://bit.ly/menjavaKH
Zwrot kosztów produktu:
http://bit.ly/vraciloKH